Досвід роботи

Опис досвіду роботи педагогічної діяльності
«LEGO – конструювання ,     як засіб пізнавального розвитку дітей
дошкільного віку»
           Провідна педагогічна ідея досвіду: формування  позитивної мотивації  дітей дошкільного віку до конструктивної  діяльності, активного включення дитини в процес гри; формування знань про навколишній світ, конструктивних умінь та  навичок, базових якостей особистості дитини дошкільника
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
             В останні роки набуло актуальності конструювання з ЛЕГО-конструкторів. Конструктори ЛЕГО – це цікавий матеріал, що стимулює дитячу фантазію, уяву. Дуже важливим є позитивний вплив конструювання на оволодіння загальними способами дій у різних видах діяльності, зокрема на розвиток і вдосконалення зорово-моторної координації. Діти вчаться планувати свою діяльність для досягнення певної мети, діяти двома руками під контролем зору, виконувати завдання до кінця, долаючи труднощі різного характеру, оволодіваючи прийомами виконання практичної діяльності. Навички, отримані на заняттях з конструювання, сприяють моральному вихованню дітей.  Вони   вчаться поважати дорослих та товаришів, ділитися матеріалами, допомагати один одному, вирішувати проблемну ситуацію спільними зусиллями. Усе це свідчить про величезні потенційні розвивальні можливості конструктивної діяльності.
Науково-теоретична база досвіду
    Конструктивна діяльність - це практична діяльність, спрямована на одержання певного, заздалегідь задуманого реального продукту, відповідно до його функціонального призначення. Це  продуктивний вид діяльності, в якій відбувається різнобічний   розвиток дитини.
Дитяче конструювання вчені (В. Космінська, З. Ліштван, Л. Парамонова, М. Поддьяков та ін.) розуміють як творчу діяльність, якій притаманні ті
 ж самі етапи, що й діяльності дорослих. . Рівень дитячого конструювання, на думку вчених, залежить від рівня розвитку образотворчого та просторового мислення, аналітико-синтетичної діяльності дитини, ступеня обізнаності з особливостями конструкторської діяльності, уявлень про сенсорні властивості предмета, способи його створення. Дитяче конструювання може бути як образотворчим, так і  технічним, кожен з цих видів має свої особливості.
Питанням вивчення дитячої творчості в конструюванні з різних матеріалів присвячено дослідження В. Нечаєвої, З. Ліштван
, М. Поддьякова, А. Давидчук.
Результативність впровадження досвіду
    Завдяки проведенню занять з ЛЕГО-конструктором у дітей формуються уявлення про сенсорні еталони, технічні навички конструктивної діяльності, навички орієнтації у просторі та на площині. Такі вміння і навички закладають фундамент учбової діяльності  майбутніх школярів.  Діти, що захоплюються конструюванням, відрізняються багатою фантазією і уявою, активним прагненням до творчої діяльності, бажанням експериментувати, винаходити. У них добре розвинено просторове, логічне, математичне, асоціативне мислення,  пам'ять, що є основною інтелектуального розвитку і показники готовності дитини до навчання у школі.
Матеріальна база
Матеріальною базою для реалізації програмових завдань є розвивальні набори LEGO Education, а саме: тематичні набори типу DUPLO —  «Будинок», «Свійські та дикі тварини»,«Динозаври», «Транспорт», «Місто» а також набори пластин і цеглинок DUPLO; тематичні набори типу SYSTEM — «Тематичні композиції», «Місто», «Транспорт».
Заняття з конструювання — це ознайомлення з навколишнім світом, поглиблення знань про довкілля, дослідження, розвиток мислення та мовлення, навчання розмірковувати, робити висновки, доводити власну точку зору, брати участь у діалозі.
 Конструювання з LEGO – це:
·      занурення в середовище творчості й фантазії;
·      рання діагностика здібностей;
·      радість перших винаходів та особистих відкриттів…
        Використовуючи оригінальні авторські технології, я створила для дітей творче середо-вище, в якому виявляються природні задатки та схильності, індивідуальні особливості (стій-кість уваги, зосередженість, наполегливість, кмітливість, працьовитість, вміння доводити роз-почату справу до кінця), розвивається уява та інтерес до конструювання. А  найголовніше – це вияв творчості дитини у створенні власних споруд, політ фантазії і в результаті здійснення задуму відчуття гордості за себе та за свої досягнення.
Які особливості проведення занять з конструювання?
По-перше: Чому саме пізнавальне? Ці заняття не тільки з конструювання, а й пізнання навколишнього світу. На кожному з них за допомогою інтерактивних презентацій проводять-ся бесіди про конструкцію та її використання в нашому повсякденному житті. Вступна частина також включає логічні та математичні завдання, інформацію з ознайомлення з довкіллям в залежності від теми заняття та виду конструкції. Матеріал закріплюється в процесі конструю-вання споруди та в сюжетній грі (діти будують, а потім грають).
По-друге: Двомірне конструювання. Після побудови споруди діти виготовляють виріб з паперу або аплікацію (корабель, ялинка, сніговичок, качечка тощо), сюжет якої пов'язаний з темою заняття. Це розвиває уяву, творчість, орієнтування в просторі та на аркуші паперу, показує як можна діяти різними способами і досягати яскравого результату.
Як я працюємо з LEGO?
Діти 3-4 років. Знайомимо з конструктором DUPLO, з основними типами будівельних матері-алів, з елементами конструктора та їх призначенням, з основними принципами поєднання деталей (від чого залежить міцність конструкції). Пояснюємо дітям як будується конструкція та як досягти її міцності. Основне завдання: ознайомлення з технологією використання кон-структора DUPLO. Конструювання за зразком.
Задачі: перехід від конструювання за показом (як використовувати деталі конструкто-ра) до словесної інструкції. В кінці року – вихід на вільне конструювання (будувати конструк-ції за уявним образом та за темою).
Діти 4-5 років. Знайомство з іншим типом конструктора – конструктором SYSTEM. Поєднуємо елементи конструкторів DUPLO та SYSTEM.
Основне завдання: ознайомити дітей з новими можливостями побудови споруд (типами з’єднань (зокрема, поворотний стіл) та їх функціями), створювати конструкції з рухомими елементами.
Задачі: навчити дітей розвивати конструкцію, застосовуючи додаткові елементи, добудовувати різні деталі тощо. Перехід на вільне конструювання.
Діти 5-6 років. Використання конструкторів LEGO для створення власних конструкцій за уявними образами, вчитися застосовувати основні типи з’єднань у своїх конструкціях, домагатися створення стійких і міцних конструкцій, експериментування з конструкціями, виявлення їх додаткових функцій.
Основне завдання: створення середовища, яке стимулює творчу активність, креатив.                 
Конструктор LEGО цінний тим, що його можна використовувати для вивчення різних розділів програми. Тому цей конструктор я використовую  і на інтегрованих заняттях, які забезпечують захопливий процес   навчання . На таких заняттях  я  формую у дітей уявлення про навколишній світ, сенсорні основи сприйняття, технічні та зображувальні навички у конструкторській діяльності, навички елементарного орієнтування у просторі, розвиваємо дрібну моторику рук. Діти вчаться слухати та розуміти звернення і розповідь педагога, відповідати на запитання, будувати речення з 4 — 6 слів, вести діалог. У них активно збагачується словник, розвивається монологічне пояснювальне мовлення. А ще — діти вчаться працювати у колективі, не заважаючи іншим, дружно гратися у спільні сюжетно-рольові ігри.
Заняття з конструювання проводимо за Програмою розвитку конструктивних здібностей у дітей дошкільного віку «LEGO — конструювання» Тетяни Пеккер. Діти дуже люблять ці заняття і завжди з інтересом і нетерпінням чекають на виготовлення нових моделей. Головне завдання вихователя – постійно підтримувати у дітей інтерес до конструювання та створювати для кожної дитини ситуацію успіху. Тематичні набори конструкторів є саме тим ігровим дидактичним матеріалом, що дають змогу вихователю враховувати не лише вікові та індивідуальні можливості, а уподобання кожного малюка.
Під час організації занять із конструювання з дітьми дошкільного віку застосовую  такі методи розвитку з конструкційних і творчих здібностей, як:
● навчання дітей конструювання через дію;
● самостійні дії з конструктором;
● закріплення власного досвіду;
● складання конструкцій за вказівкою вихователя;
● створення та обігравання конструкцій самостійно;
● опис своїх дій під час обігравання;
● аналізування та оцінювання побудованої конструкції;
● обігравання конструкцій: у парі з товаришем, підгрупах;
● спільні дії з товаришем за домовленістю;
● розв’язання різних життєвих ситуацій з метою засвоєння соціальних ролей.
Конструктор  LEGO – це яскравий ігровий засіб, що допомагає вихователю привернути увагу дітей, навчити слухати та розуміти педагога, керуватись у діяльності його поясненнями. Систематичне і  цілеспрямоване використання  дидактичних ігор з конструктором дає дітям змогу розвивати комунікативні здібності та мовленнєву ініціативу. Конструкції є чудовим стимулом і предметною опорою до складання невеликих казок, творчих розповідей.
Оптимізуючи розвивальне середовище, я забезпечую  кожній дитині свободу розвитку, запорукою якого є докладання дитиною власних зусиль до досягнення результату в будь – якій діяльності.  Я  прагну, щоб радість від ігрової діяльності поступово переросла в радість навчання. У груповій кімнаті створено відповідне розвивальне середовище. В наявності зручні дитячі столи, де можуть вільно працювати шестеро дітей. Також  на підлозі розташований килимок, на якому діти мають можливість працювати під час самостійної діяльності. Набори LEGO розміщені на полицях в спеціально обладнаній шафі.
Перед проведенням заняття, складаю таку кількість запланованих моделей, яка відповідає кількості дітей  на занятті, аби перевірити чи достатньо деталей та з’ясувати рівень складності завдання. Потім розбирати кожну модель в окрему ємкість. Недоцільно давати дітям всі деталі набору, окрім занять з творчого конструювання, оскільки діти можуть витратити забагато часу для пошуку потрібних деталей. На занятті, коли модель уже збудована, її необхідно використати у грі.
Для забезпечення результативності роботи з розвивальними наборами LEGO Education, LEGO Duplo використовуємо розроблені власноруч навчальні презентації  , допоміжний дидактичний матеріал:  картинки, відеоролики, іграшки тощо.
Відповідно до програми заняття з конструювання проводяться один раз на тиждень. . При чому на конструювання припадає 15 – 20 хвилин часу. Решту часу діти обігрують збудовані конструкції у дидактичних, рухливих та сюжетно-рольових іграх.
Для підвищення активності та емоційного стану дітей, на початку заняття використовуємо  сюрпризні моменти та яскраву наочність, а також гімнастичні хвилинки у ході заняття.         
Ознайомлюючи дитину з деталями конструктора, навчаємо не лише способам їх з’єднання, але і формуємо знання про офіційно прийняті назви цих деталей та їх частини.  Так, наприклад, випуклі кружечки на поверхні деталі називаються штирями, а деталі квадратної або прямокутної форми називаються цеглинками. Дуже часто помилково їх називають кубиками. Конструювання будь-яких моделей дітьми молодшого та середнього дошкільного віку відбувається загалом за показом педагога, за зразком, попередньо збудованим педагогом, або за картинкою, що додається до набору. Діти старшого дошкільного віку працюють за схемами, інструкціями послідовних дій, які додаються до наборів.
У процесі дитячого конструювання, слідкую , щоб діти щільно прикладали цеглинку до цеглинки по горизонталі, не допускаючи пропусків, а також не виступаючи за межі форми конструкції           Також важливо сформувати у дитини розуміння того, що з’єднувати деталі вертикально між собою потрібно, не допускаючи  щілин   між ними. Це є запорукою міцності та довшого терміну використання моделі.
Для повноцінного мовленнєвого розвитку важливо стимулювати дитину до коментування своїх дій у процесі створення нової моделі, а потім – до розповіді про неї: що це за модель, який вона має вигляд, що з нею можна робити і т. д.
Теми занять з конструювання узгоджуємо з тематичним планом роботи. До кожного заняття готуємо наочний матеріал та добірку дидактичних матеріалів:

  • картки із зображеннями моделей, які можна побудувати за допомогою елементів конструктора, які використовуються на цьому занятті;
  •  картки послідовних дій до кожної моделі;
  • картки з тематичними зображеннями, що стимулюють розвиток творчої уяви дошкільників.
Після виконання обов’язкового завдання надаємо дітям час для самостійного конструювання. Діти вчаться творчо використовувати той самий набір деталей, створюючи інші конструкції.
Конструктор LEGO цінний тим, що його можна використовувати для вивчення різних розділів програми. Тому цей конструктор ми використовуємо переважно на інтегрованих заняттях, які забезпечують захопливий процес навчання. На таких заняттях  я формую  у дітей уявлення про навколишній світ, сенсорні основи сприйняття, технічні та зображувальні навички у конструкторській діяльності, навички елементарного орієнтування у просторі. Роботу з дітьми п’ятого року життя я  починала, створюючи нескладні конструкції з деталей  LEGO-конструктора  серії  Duplo. Щоб активізувати дослідницьку діяльність дітей та підтримати інтерес до конструювання, я  використала в освітньому процесі метод проектів.
 Я ознайомлюю   наших вихованців з такими математичними  поняттями, як ціле та частина, симетрія, послідовність, періодичність. Виховуємо у дітей любов до природи, дбайливе ставлення до представників рослинного і тваринного світу, бажання допомагати старшим, досягати спільного результату.
На кожному занятті обов'язково проводимо фізкультхвилинки, під  час яких не лише активізуємо рухову діяльність дітей, а й вправляємо їх в інтонаційній  виразності мовлення та у чіткій звуковикові. Використовуємо LEGO конструктор на заняттях з фізкультури та під час ранкової гімнастики. Дітям дуже подобаються яскраві атрибути, незвичайні доріжки та ігри естафети з елементами конструювання.
Досвід  свідчить, що робота з конструктором  ЛЕГО стимулює у дошкільників розвиток творчих здібностей, забезпечує стійку мотивацію до отримання знань, до пізнання нового. Конструюючи різні моделі з дрібних деталей за схемами послідовних дій, за картиною чи за уявою, діти навчаються:
·      виконувати посильну трудову діяльність,
·      створюючи моделі з деталей конструктора;
·      планувати свої   дії відповідно до поставленої мети;
·      свідомо контролювати поведінку та узгоджувати свої дії з діями товаришів;
·      створювати конструкції високої якості, міцні та естетично привабливі; керуватися схематичною інструкцією у своїй діяльності.
Діти дізналися багато нового з різних галузей знань: природознавство, українознавство, свійські тварини, мешканці Африки, океану тощо. Усі заняття були інтегрованими! Діти побачили реальні, а не «рафіновані» знання, зв’язок між різними галузями знань.
Тож цього року ми відійшли від традиційної концепції заняття, вивели конструювання за межі одного предмета, зробили помічником в активному пізнанні світу, спробували інтеграцію з різними предметами і діяльностями.
Ми закріплювали знання дітей і з інших предметів — математика, логіка, розвиток мовлення тощо. Діти залюбки гралися з конструкціями. Малята не тільки будували за зразком, а щей дообмірковували, розвивали свою конструкцію.
Наші заняття з конструювання подобаються і хлопчикам, і дівчаткам.
Ми спробували протягом року використовувати нову форму роботи з малятами — інтерактивні пізнавальні казочки та історії: у нас чудово вийшло, дітям було цікаво, вони брали активну участь у створенні казочки.
Діти прагнуть конструювати самостійно, вдома. Батьки розповідають, що їхні домашні конструкції стали суттєво кращими.
У дітей формуються  уявлення  про   сенсорні еталони, технічні навички конструктивної діяльності, навички орієнтації у просторі та на площині.
Такі вміння і навички закладають фундамент учбової діяльності  майбутніх школярів. Діти, що захоплюються конструюванням, відрізняються багатою фантазією і уявою, активним прагненням до творчої діяльності, бажанням експериментувати, винаходити. У них добре розвинене просторове, логічне, математичне, асоціативне мислення,  пам'ять, що є основою інтелектуального розвитку і показником готовності дитини до навчання у школі.
На сьогодні в цій роботі   допомагає творчість вихователя, колективу, те, що вдома в дітей також є набори  ЛЕГО. Часто, коли проходять заняття на вільні теми, малеча  створює справжні шедеври, керуючись власною уявою. Я за те, щоб цей проект  реалізовувався в кожному садочку.
Дуже цікаво проходять заняття де діти  за допомогою конструктора вміють створювати ферму та лікарню. Ферму збудували, "щоб тваринкам узимку було тепло"  розповіли діти. А лікарню — аби кожен знав, що потрібно піклуватися про своє здоров'я.Ці діти відкриті до спілкування,ініціативні, самостійні та впевнені у власних силах. Вони зацікавлені процесом конструювання,прагнуть якнайшвидше взятисядо справи, виявляють увагу дорізноманітних деталей конструктора, прагнуть зрозуміти їх призначення.
Робота зЛЕГО в  нашій  групі стала гармонійним елементом. Спочатку малеча вільно гралася  з ЛЕГО,  діти будували, що підказує їм їхня фантазія.  У ході   гри  усвідомлювали , яким чином кріпляться деталі   конструктора  . Потім перейшли до найпростіших  констру -кцій: квіточки, дерева, доріжки, місточки. Відних — до більш складного — створення бу- динків  за схемами. Тепер малюки розбудовують казкове місто: прикрашають подвір'я квітами, прокладають  доріжки, зводять мости, що їх раніше навчилися будувати з дуталей конструктора.
Проводяться сюжетно-рольові ігри з використанням  збудованих  конструкцій,  для  цього використовуємо  другу половину дня,  відведену  для  самостійної  ігрової   діяльності.
Хочу зазначити, що  конструктор ЛЕГО — це не просто гра. Він дає дитині змогу самостійно навчатися і розвиватися, використовуючи свій розум і винахідливість. Діти  на власному досвіді пізнають конструктивні властивості окремих деталей, можливості їхнього з'єднання і комбінування. При цьому кожна дитина творить як дизайнер, засвоюючи закони гармонії та краси".
Багато уваги приділяється роботі з батьками, щодо впровадження ЛЕГО технологій. Спочатку на батьківських зборах відбулось ознайомлення з ЛЕГО конструктором. Надалі проводилися, майстер класи для батьків, ділова гра, відкриті заняття, фотовиставки, виставки дитячих робіт. Найбільший інтерес викликали проекти спільної діяльності вихователів, батьків та дітей з конструювання тематичних ЛЕГО моделей.







Немає коментарів:

Дописати коментар