Методична скрабничка

Конспект заняття «Лего – Теремок»
для дітей середнього дошкільного віку
Мета :  розвивати : зв’язне мовлення удосконалювати вміння малят давати відповіді на запитання , переказувати зміст прослуханої  казки ,  сприяти розвитку пам’яті та уваги, розвивати  уяву, образне мислення.  Виховувати інтерес до заняття;  терплячість та наполегливість під час  виконання завдання  . Розвивати дрібну моторику рук.
Матеріали та обладнання : складені з Лего – конструктора  теремок і млин; зелена тканина;  схеми послідовних дій , набори конструктора ЛЕГО , запис релаксаційної музики, презентація казки «Теремок».
 Хід заняття
Вихователь : добрий день діти ! Я хочу вас сьогодні запросити у подорож казкою. Шлях туди недалекий , але щоб потрапити  до казки , нам необхідно  сісти на  чарівні повітряні кульки
  Психогімнастика «Повітряна  кулька»
( Поки діти виконують вправу вихователь готує сюрпризний момент : розставляє заздалегідь підготовленні та зібрані з ЛЕГО  теремок і млин на зелену тканину)
Вихователь:  Діти подивіться , а куди це ми потрапили? Який будинок стоїть серед поля?  Цікаво хто тут живе?
( Так це теремок)
Але він чомусь порожній . Мабуть , треба  запросити до нього звірят  А яких саме нам підкаже казка. Один , два , три , казко оживи!
Перегляд презентації казки «Теремок»
Аналізувагня казки після перегляду , зокрема:
·        Визначення теми казки ( дружба, взаємодопомога, працелюбність)
·        Аналізування сюжету казки ( послідовність подій)
·        Аналізування  персонажів казки ( їх характери та вчинки)

Дидактична гра «Розкажи про героїв казки»
Вихователь: тогож ми запросимо до нашого теремка , хто там буде жити? ( діти називають персонажів казки)  Оскільки наш теремок не простий , а складений з цеглинок ЛЕГО , то і звірі  там мають жити  незвичайні , а ЛЕГО – тваринки. Їх ми з вами зараз збудуємо . А щоб наші пальчики були спритні , підготуємо їх до роботи.
      Пальчикова гімнастика «Дім»
Самостійна конструкційна діяльність  : діти конструюють ЛЕГО – тваринок  за схемами послідовних дій.  Відтак  аналізують побудовані конструкції  за запитаннями педагога
·        Яких тварин ви сконструювали?
·        Якого кольору цеглинки використовували?


Вихователь: Запросімо наших тварин до Теремка.
 Діти розігрують казковий сюжет за допомогою побудованих ЛЕГО – тваринВихователь: Ми з вами допомогли ЛЕГО – тваринкам оселитися  в ЛЕГО – Теремку.  А давайте ми перевіримо чи ви всі кмітливі та уважні.
            Гра – пантоміма «Відгадай  тваринку»
Вихователь: Погляньте як весело й дружно  у нашому ЛЕГО – Теремку. А нам час вертатися до нашого дитсадка
Діти сідають на килим звучить релаксійна музика.  (Після уявного польоту всі  опиняються у дитсадку.


  
Конспект заняття з пізнавального конструювання
«Стриб-скок,  по лісочку  зайчик  маленький»
Мета :Збагачувати знання дітей про  навколишній світ ,  формувати вміння відповідати на запитання ,    розвивати : зв’язне мовлення; сприяти розвитку уваги , удосконалювати  логічне мислення , виховувати  пізнавальний  інтерес  до довкілля . Виховувати  інтерес  до  заняття ; терпл ячість та наполегливість під час  виконання  завдання  . Розвивати дрібну моторику рук.
 Попередня робота : повторювати вивчені народні пісні та потішки про зайчика , обігрування нової іграшки -  зайчик ,  перегляд слайд презентації        « Зайці». Читання казок героєм яких є заєць. .
Матеріал : Конструктор ЛЕГО  ,  іграшковий білий  зайчик ,  ілюстрації слідів людини,  собаки , пташки зайця,  аудіоапаратура
Сьогодні Петрик і Марійка з татом пішли до лісу, щоб побачити дуже таємничого звірка. Чому він таємничий? Цей звірок дуже полохливий, сторожко прислухається до кожного шемріту в лісі і як тільки щось його насторожить мерщій тікати. Тож цього звіра дуже важко роздивитися.
                                 (Загадка про зайчика)
                    Влітку — сірий, взимку — білий,
                                 Полохливий, несміливий,
                   Попсує в городі грядку — утікає без оглядки.
                  А собачий вчує гавкіт, так душа відразу в п’ятки?
                                                         (Заєць)
  Разом із Петриком  та Марійкою    ми йдемо зимовим лісом.
                      Слайд презентація «Зимовий ліс»
 Там тихо-тихо і нібито нікого немає. Як нам знайти зайчика? Ми пригадуємо з малятами, що на снігу завжди чітко видно сліди. Граємо у слідопитів .
                                       Гра «Слідопити»
(Ілюстрації слідів людини, дитини, собаки, пташки , зайця)
Розпізнаємо сліди людини, песика, пташки, показуємо сліди зайчика. Міркуємо з малятами, чому зайчика важко помітити в зимовому лісі — він білого кольору і дуже полохливий. Розповідаємо діткам, чому зайчик так швидко бігає, де живе.
                       Дидактична гра «Що ми знаєм про зайця?»
·        Зайчик живе в лісі чи на річці?
·        Зайчик їсть м'ясо , чи овочі?
·        Зайчик їсть моркву, огірки, помідори, капусту?
·        Зайчик повзає чи стрибає?
·        Лисиця і білочка можуть бути друзями зайчика?
·        Зайчик має довгі вуха чи довгий хвостик?
            Під час гри діти спочатку дають індивідуальні  відповіді  ,
             а потім  повторюють їх  хором.
 Потім всі разом   рахували   скільки у зайчика вушок, ніжок, оченят.
Малята визначають, що відрізняє зайчика від інших звірів в лісі — довгі вуха, зміна кольору шубки, прудкі ноги, довгі стрибки.

                       Гра «Зайчик у казці»
Малята називають знайомі казки ( якщо діти вагаються , можна використати ілюстрований матеріал )
·        «Коза – дереза» (Зайчик  виганяв козу  із  лисиччиної хатки)
·        « Соломяний  бичок»  ( зайчик  спіймався , вхопившись  за смоляний  бік  бичка)
·        «Рукавичкка»    ( зайчик жив у рукавичці  з іншими  тваринами)
·        «Колобок» ( зайчик хотів зїсти колобка, а він від нього утік)
·        «Заєць і їжак» ( Зайчик змагався з їжаком , хто кого обжене)
 Вихователь хвалить дітей за уважність.

                      Фізкультхвилинка «Зайченята»
                 Раз, два, три- були малята,
                   Тепенр стали зайченята:
                     Всі стрибають , веселяться,
                                І морозу не бояться!
Звучить музична п’єса А.Лядова «Зайчик» .  Малята зображують рухи  веселих зайченят.

Вихователь пропонує побудувати зайчика за допомогою конструктора ЛЕГО
Основна конструкція на занятті — зайчик. Таку конструкцію побудувати непросто, тому дітки все робили за показом вихователя. Насамкінець будували вуха — вони мали бути однакової довжини. У кожного був свій спосіб.
Петрику та Марійці дуже сподобалися зайці побудованім дітками
                   
Ось стільки зайчиків у нашому лісі!
Після побудови зайчиків проводиться
      Рухлива гра «Зайчик»
               Зайчик біленький сидить, він вухами ворушить так - так, та ось так він вухами ворушить (діти рухають руками за головою)
           Зайчика холодно сидіти треба лапочки погріти так-так, та ось так треба лапочки погріти (діти стоячи, вдаряють долоні один об одного)
               Зайчику холодно стояти треба зайчика поскакати так - так, та ось так треба зайчика поскакати. (Діти весело стрибають, повертаючись в сторони)
               Зайчика хтось налякав (забігає лисиця, доганяє дітей) зайчик стриб і поскакав.
 Насамкінець заняття вільне конструювання — ліс для зайчика. Це перша спроба побудувати зовсім самому без підказок-порад вихователя.
Будували дерева, разом у всіх вийшов ліс (це вільне конструювання, тому дерева у всіх вийшли різними, як у справжнісінькому лісі).
 
Конспект заняття з пізнавального конструювання

 «Цікаве поряд: братики-горобчики і синички-сестрички»
Мета : Закріпити знання дітей про зимуючих птахів нашої місцевості , розвивати пізнавальний інтерес до живого довкілля ; , виховувати дбайливе ставлення  до рідної природи , зокрема до птахів ,  викликати  бажання   допомагати птахам  в взимку. Розвивати  вміння будувати конструкції за уявним образом та за темою. Виховувати інтерес до заняття; терплячість та наполегливість під час  виконання завдання  . Розвивати дрібну моторику рук.
Попередня робота : Спостереження під час прогулянки за поведінкою птахів : горобчиків та синичок.,  розвішування годівничок виготовлених разом з батьками,  підгодовування  птахів   Читання вірша І. Блажкевича «Взимку2
Обладнання:   Слайди із зображенням горобця та синички , конструктор Лего ,  аудіоапаратура..
Хід заняття:
 Діти, нині – зима , і вся природа ніби завмерла аж до весни. Деякі тварини  солодко та міцно сплять  упродовж всієї зими. Хто це? ( Ведмідь ,  їжак , борсук).  Стих зимовий ліс : не шелестять листям  , не дзвенить  голосами  співучих птахів . Як ви гадаєте чому?. ( Діти роблять висновки :  листя поопадало з дерев,  співучі птахи повідлітали у теплі краї)  Правильно . Але  всетаки є серед птахів  нашого краю такі , що  не полишають своєї  батьківщини навіть у  суворі зимові часи .   Закріплюємо та поглиблюємо знання дітей про пташок, яких вони часто можуть бачити поряд, — горобчиків та синичок, обговорюємо, як людина може допомогти їм пережити холодну пору року.
   Читання вірша Лесі Українки «Мамо іде вже зима»
Вихователь: Сподобався вам цей віршик ? (так).  Певне ви зрозуміли , що він передає розмову мами із сином.  Чим цікавиться маленький хлопчик, із якими запитаннями звертається до мами?
-         Чи всі пташки відлетіли у вирій?
-         Чому зимуючі птахи не залишають свого рідного краю?
-         Для чого  пташки співають у такий холодний та голодний для них час?
                           Дидактична гра «Про що розповіла мама».
Діти за допомогою  вихователя  та спираючись на зміст прослуханого  вірша , будують відповіді. 
  Слайд – презентація «Зимуючі  птахи :  синичка та горобчик)
Малята визирнули у віконечко: так це ж горобчики із синичками на обід прилетіли. Щороку, коли настають перші холоди, Максимко та Катруся вішають за віконечком годівничку і щодня підсипають туди їжу для пташок, що залишилися зимувати у нашому краї.
Говоримо з дітьми про те, які пташки до годівнички взимку прилетіти можуть і чому саме вони, що полюбляють горобчики, чим ласують синички.
Дидактична гра «Яка це пташка»
         Розігрування потішки в діалозі «Летів горобчик»
                              Летів горобчик :
                             -Джив – джив – джив!
                               А де мені сісти ?
                      -На печі.
                                            - А що мені їсти?
                                              -Калачі.

Основна конструкція у нас сьогодні — горобчик. Здається, що конструкція невеличка і зробити її просто, але діти закріплюють одразу два прийоми конструювання — «цеглинка на цеглинку» та «цеглинка на цеглинку із зміщенням», а також вчаться розпізнавати деталь конструктора — скоси. Дітки дуже старалися і невдовзі весела зграйка горобчиків-братиків застрибала по столу.
               Фізкультхвилинка «Горгобчики»
                        Скік, скік! Всі на гілки,
                   Розімнемо трішки спинки.
                            А тепер іще крилята,
                Щоб могли швидко літати.
                   Прошу я усіх сідати,
                      Будем далі працювати.

Але горобчиків потрібно нагодувати, тому друга конструкція — годівничка. І знову діти закріплюють одразу два прийоми конструювання — «цеглинка на цеглинку» та «цеглинка на цеглинку із зміщенням», а також розв’язують ще одну складну задачу — побудова стовпчиків однакової висоти, інакше дах годівнички буде кривим.
    Малючки дуже старанно ставили різнокольорові кубики один на одний (за кольорами стежила педагог) і стежили, щоб на кожному стовпчику був кубик потрібного кольору (не варто ображати кубики :)))
Ще діток дуже цікавило, чи зручно буде горобчикам їсти з годівнички, тому вони будували годівничку і «приміряли» горобчика.

Пальчикова грп «Ггодівничка»
Педагог читає віршовані рядки , а діти  виконують рухові дії.
В годівничку ми поклал
Корм для наших пташеняток
Нарізали сала
Насипали кришечок
Ще й малесеньких зерняток
Ще й горішків лісових
Не відмовляться пташата
Від гостинчиків таких

Всі годівнички вийшли різними: кожна дитинка по-своєму прикрашала дах. Тож горобчики завжди впізнають вподобану годівничку.


 Рухлива гра «Наші друзі  птахи»
 Здавалося б: горобчиком і годівничкою складно і не дуже цікаво гратися. Але вкотре переконуюся: «як ви яхту назовете, так она и поплывет».   Діти із захопленням (навіть я сама такого не чекала!) годували своїх горобчиків. Горобчики літали з низу годівнички на її дах і весело озиралися на всі боки.
Ось таке у нас вийшло захопливе, добре заняття
Конспект заняття з пізнавального конструювання 
« Подорож світом. САВАНА:
Тендітний велетень: ЖИРАФ»
Мета :  Формувати в дітей уявлення про  різноманітність клімату та природи в різних куточках Землі , дати поняття про живе довкілля тропічних країн   ; Учити виділяти  та характеризувати  особливості зовнішнього вигляду тварин  . Розвивати  вміння будувати конструкції за уявним образом та за темою. Виховувати допитливість  , розвивати  пізнавальний інтерес  до навколишнього світу
Попередня робота : Презентація «Африканська мандрівка Саваною»,  розглядання ілюстрацій в  енциклопедії  для дошкільників  «Тварини» , Дидактична гра «Тварини Африки», дидактична гра « Кого ми не зустрінемо в  нашому лісі» , дидактична гра «Зоопарк».
Обладнання : Іграшка – Жираф      та Слон ,   презентація « Тварини Африки» , конструктор ЛЕГО.
Сьогодні наше заняття про найвищих сухопутних тварин світу , а яку відгадайте загадку
                                        Довга шия, як драбина,
                                            В чорних плямах жовта спина,
                                       Листячко з дерев зриває,
                                           В холодочку спочиває,
                                      Височенна, ніби шафа,
                                          В Африці живе…
                                                            (жирафа)
Так дійсно це гостя із Африки -  Жирафа.  Розглядають іграшку жирафи.
 Перегляд слайд – презентації «Африканська мандрівка  саваною»»
Визначаємо  їх особливості, зясовуєм  чим жирафи відрізняються від інших тварин, де живуть, чому ці велетні не можуть жити в інших місцях Африки, а також порівнюємо двох африканських велетнів — слона і жирафу.
Загадка про слона
                         Здивувалась дітвора:
                           „Це тварина чи гора?
                         Як же їсть він, як він п’є?”
                         А для цього хобот є! ……               (Слон)
  Розглядаємо іграшку  - Слоненя  і порівнюємо  жирафу та слона

 Педагог спочатку слухає відповіді дітей на запитання, а вже потім доповнює їхню розповідь. Наприкінці розповіді про африканську мандрівку, коли діти ознайомилися з особливостями жирафів, пригадуємо інших тварин Африки, які живуть у саванні, вирішуємо чи дружить з ними жираф.

                    Дидактична гра «Тварини Африки».

Отже, ми з’ясували, що жираф дуже високий, навіть вищий ніж слон, це найвища у світі тварина, яка живе на суші. Слони важкі, кремезні, а ця тварина дуже струнка і тендітна. У жирафа довга-довга шия, довгі стрункі ноги.
А яке життя-буття у жирафів?
 Чи є у нього якісь труднощі?
 Можливо все жирафу дається легко?
 Справді, у слона є хобот, який допомагає йому діставати предмети, що розташовані низько, наприклад, соковиті листочки з дерев. Жирафи теж полюбляють їсти свіжі листочки, але діставати їх допомагає довга шия жирафа, а ще у нього язик спеціально пристосований до діставання листочків.
А як жираф п’є? Чи зручно жирафу зривати травичку?

                   Психогімнастика «Я – Жирафа»

Діти спробували себе у ролі жирафів — нахилялися, щоб дістати предмети на землі так, як це роблять жирафи. Важко!
Це можна зробити тільки якщо розставити ноги (і це не так просто, як здається!). Але як же тоді важко повернутися до звичного положення і почати бігти!!? Тому жирафи і їдять листочки, розташовані високо на деревах. Отже, жирафам не так вже й просто все дається.
 А далі конструювання, яке вийшло у нас і пізнавальним, і математичним.
Основна конструкція — жираф.
Під час конструювання педагог акцентує увагу дітей на тому, що ця тварина плямиста і ми маємо постаратися зробити своїх жирафів схожими на тварин у житті. Щоб у нас вийшли гарненькі плями ставимо червоні цеглинки на жовті, а жовті на червоні.
 Це далося діткам дуже важко, адже кожному так хотілося скоріше погратися своїм жирафом.
Але найскладніше — ноги жирафа: педагог дала завдання чергувати кольори цеглинок через один (жовта — червона — жовта — …), кожна нога має бути заввишки 5 цеглинок. Виходить, в одну завданні — конструювання, закономірність (логіка), арифметика.
А ще всі ноги мають бути однакової висоти. Цю задачу кожна дитина розв’язувала по-своєму :
·        не рахувати цеглинки, а порівнювати висоту стовпчиків-ніг способом прикладання (молодчинка! справжній винахідник!),
·        рахувала всі цеглинки (це дуже надійний і точний спосіб! умнічка!),
·        були ще й спостерігачі, які вирішили вчитися на чужих помилках, а не на власних та обрати найзручніший спосіб (чудово! дуже життєво!).
Завдання складні, але їх можливо виконати. Дійсно, малятам було важко виконати всі умови завдання (задача має бути складною, тоді й перемога більше радує!), але поступово всі зрозуміли, як треба діяти.
 Жирафи вийшли на славу і невдовзі у нас по столу гуляло ціле стадо жирафів. Все як у справжній савані. Але що жирафи їстимуть? Тож малята будували акації для жирафів: це було конструювання під керівництвом педагога здебільшого за словесними інструкціями. А потім кожна дитинка примірила чи зручно її жирафу їсти листочки з дерева — поставила жирафів поряд із деревами. Зручно! Жирафи задоволені!
Далі — можна грати, а можна добудовувати конструкції.    

Тож у нас вийшла справжня савана, де жирафам затишно і спокійно гуляти :)) А наступного заняття нас чекає вже інша подорож!























Немає коментарів:

Дописати коментар